Medisinske krav til å bli godkjent som pilot, flygeleder eller kabinbesetning

Her kommer mer informasjon om de medisinske krav som som stilles for å kunne bli pilot i Europa (JAA) og USA (FAA), krav til privatflyger, kabinbesetning og flygeleder.

Du finner også informasjon om hva du bør ha med når du skal til flylegen! Last ned filen så det er lettere å huske.

Etter mange års erfaring vil jeg nå anbefale følgende til alle som vil bli piloter og som skal ta utdannelsen i utlandet: Ta den europeiske legeattesten, klasse 1 først! Det skjer at piloter, etter full utdannelse og investeringer på mange hundre tusen kroner, ikke blir godkjent til første gangs legesjekk i Europa. De fleste stryker da på synet og de europeiske reglene er ganske rigide når man kommer grensene for hva som er tillatt! Dette kan gjelde mange ting ved synet, ikke bare langsynhet eller nærsynthet. Det kan gjelde fargesyn, samsyn og dybdesyn, osv. Har nå sett minst 5 saker (2 saker gjalt syn etter laseroperasjon, 2 saker gjalt fargesyn og 1 sak gjalt samsyn) der piloter har kommet tilbake til Norge og ikke blitt godkjent. De har vært gjennom opptil flere, amerikanske legesjekker uten å bli oppdaget! Det hjelper lite å skylle på at de amerikanske legene kanskje er litt raske noen ganger. Derfor ring Flymedisinsk seksjon (23196100) og invester i en førstegangs undersøkelse klasse 1, JAR FCL!

VedleggStørrelse
FAA synopsis of medical standards_1.pdf23.7 KB
Sjekkliste før du går til flylegen.pdf100.31 KB

                                   Om oss                        Logg inn                        Betingelser

© Flylegen.no