Pilotmage

Flylegens spalte.

Lars Tjensvoll, Fornebuveien 39, 1366 Lysaker. lars@flylegen.no

 

 

Når jeg har diskutert kosthold med enkeltpiloter, har det dukket opp et begrep som jeg ikke har hørt om før: ”pilot mage”. Jeg har ikke klart å finne noe konkrete om akkurat dette problemet, og prøver meg derfor på en artikkel om pilot mage, basert på generell kunnskap om problemer med tykktarm. Dette får også avslutte kapittelet om pilotenes mage og tarmproblemer for lang tid fremover :

 

”Pilotmage – det skjer en del i cockpit!”

Så vidt jeg har forstått, er det et vanlig problem blant mange piloter, at dere blir oppblåst i magen, får avføringsproblemer, mageknip og mye gassdannelse når dere er på jobb. For å si det kort: det prompes en del i cockpit! Jeg skal først ta tak i en del faktorer som kan være årsak/medvirkende årsak til at dere plages, men aller først: Det er helt klart at det er individuelle, store forskjeller og det jeg skriver gjelder generelt og kan være til stor nytte for mange av dere, men ikke alle! Les derfor videre, tenk og finn ut hva som kan gjelde deg og hva du kan dra nytte av!

 

Gass utvides når trykket i cockpit synker:

Dette vet dere mer om en det jeg gjør, men det er likevel nyttig og viktig i forhold til helheten. Luften i lukkede rom utvider seg når trykket utenfor synker. Gassen som utvider seg i tarm gjør at du lett vil føle deg oppblåst. Avhengig av hvor mye trykket i kabinen synker, kan gassen du allerede har i tarmen, utvide seg opp mot 38%! Derfor er det viktig å ikke ha mye gass i tarmen før du starter! Har du mange starter og landinger, vil ofte problemet bli forsterket og plagen enda verre.

Hva skjer med gassen som utvider seg? Delvis blir den absorbert inn i tarm, men mye trenger seg på i rektum og vil ut!

 

Øket gassdannelse i tykktarm:

Alle mennesker har en gassproduksjon i tarmen og det dreier seg om opp til 1,5 liter daglig. Det er veldig varierende og hos mange er det bestemt av kostholdet. F.eks. kan kosthold med mye bønner, som inneholder mye karbohydrater som ikke lar seg fordøye, gi gassproduksjon på mange liter! Men det er illeluktende gasser som slipper ut via endetarmen, som gir større ubehag i cockpit, enn den totale mengden.

Luktfrie gasser: Gassen i tykktarm består hovedsakelig av N2, CO2 og H2, samt hos mange: CH4. N2 stammer fra luft man har svelget, mens resten av gassene produseres av bakterier i tykktarmen. Når det produseres mye gass, gir det problemer og økt utslipp via endetarmen!

Gasser som gir lukt: Ut over de luktfrie gassene, produserer bakterier i tarmen noen illeluktende gassforbindelser, hovedsakelig svovelgasser. Disse gir stort ubehag, selv når de produseres i små mengder

 

Råd for å dempe gassproduksjonen: Dersom du plages av mye gass, bør du tenke på hva du spiser før du skal på jobb! Du bør unngå kullsyre holdige drikker fordi de inneholder mye Co2, men også fordi de inneholder mye kunstige søtningsstoffer og sukker. Du bør unngå de matvarene som du allerede vet gir deg problemer og det skal ikke så mye kartlegging til før du finner ut det. De vanligste matvarene er erter, bønner, kål, løk, rosenkål, blomkål, eplejuice og andre juice’er med mye fruktose, melk, hveteprodukter (spesielt de fine som er uten fiber), nøtter og brokkoli. Frukter som pærer, fersken, svisker. Kunstige søtningsstoffer som sorbitol og xylitol som finnes i en rekke søtsaker. Veldig mange blir bl.a. dårlige av seigmenn, sjokolade og en rekke, andre godterier! I tillegg kan du få en del ideer under kapitelet om kryssallergier.

Mat som gir lite gassproduksjon hos de fleste: ris, tomater, fisk, kjøtt, salat og andre melsorter enn hvete. Øk fiberinnholdet i kosten og prøv eventuelt yoghurt/Biola/Kefir eller andre bakterieholdige melkeprodukter – fordi disse bakteriene kan konkurrere ut en del av de bakteriene som gir vond lukt.

 

Matvarer og kryssallergier:

Det finnes mange overganger når det gjelder glutenallergi og laktose intoleranse. Derfor er det mange som reagerer på for mye melk og/eller for mye brød basert på hvetemel uten å ha en spesifikk allergi. Eneste måten å finne ut av det på, er å redusere inntak av det du tror du reagerer på i 3-4 uker, og se om det gir forandring. Generelt kan man nok også si at ”melk er for kalver” og at du bør drikkes lite av det uansett.

 

Mange allergikere som har så kalt kryssallergier til en rekke matprodukter. Det betyr at en del mat kan, men må ikke, gi en del reaksjoner i tykktarmen med bl.a. betydelig gassdannelse og løs avføring. Etter min erfaring, er det også mange som ikke har påvist en spesifikk allergi, som reagerer på de samme matvarene. Det finnes en del kunnskap og hvilke matvarer som gir tarmplager og her er derfor en liste over kryssallergier, men også matvarer som er kjent for å gi gassplager:

Bjørk: Banan, druer, eple, erter, fersken, kirsebær, Kiwi, krydder, krydderurter, moreller, muskat, nektariner, nøtter, paprika, plomme, potet, pære, sesamfrø og tomat!

Gress: appelsin, bønner, erter, kikerter, linser og melon!

Burot: banan, hvitløk, løk, melon, paprika, pastinakk, persille, purre, kamille, krydderurter, krysantemum, kurvblomster, løvetann, selleri.

 

 

Irritabel tykktarm (Irritabel colon syndrom):

Jeg mener at dette er en samlebetegnelse på mange, ulike tarmplager. Mye henger sammen med det som allerede er nevnt og for mange oppleves det som at dette er arvelig.

Samtidig er irritabel tykktarm en betegnelse på at sett symptomer: oppblåsthet, økt gassdannelse i tykktarmen, vekslende løs og/eller hard avføring, kraftig fart på avføringen, magesmerter som kommer og går og som kan være veldig sterke.

De vanligste årsakene er stress, kosthold, uregelmessige måltider, for lite fiber i kosten

For å behandle irritabel tykktarm, forslår jeg at du først ser på alle de forslag til vurdering av de matvarer du spiser, som jeg har vært inne på tidligere. I tillegg er det viktig med økt væskeinntak, øke fiber i kosten og unngå hveteprodukter, spise minst 5 måltider daglig og da gjerne starte dagen med et havremåltid

Fiberinnholdet i mage/tarm kan også økes ved å ta Vi-Siblin, Metamucil eller andre fiberprodukter.

Dersom du er veldig plaget, bør du oppsøke lege for å få avklart om det kan ligge en alvorligere sykdom bak! Særlig hvis magesmertene og endring i avføringsvanene er nyoppstått!

 

Pilotmage: Et kjent begrep etter dette? Håper de av dere som plages mye, har fått en del nyttige råd og vink. Jeg er veldig takknemlig for å få tilbakemeldinger og synspunkter! Det er veldig hyggelig å få e-post!

                                   Om oss                        Logg inn                        Betingelser

© Flylegen.no